Wat is een goed logo

Wat is goed! Goed is vaak heel persoonlijk en daar valt gelukkig voldoende over te discussiëren. Ik vind een goed logo, een treffend, eenvoudig en origineel beeldmerk, die een bedrijf of organisatie vertegenwoordigt. Een logo is het belangrijkste beeldmerk waaraan je te herkennen bent. Van belang is dat je weet wie je wilt bereiken en wat je wilt uitstralen. Een zakelijk logo heeft andere kleuren en kenmerken dan een ingetogen of een uitbundig beeldmerk.

De kleur(en) en vorm die je gebruikt zeggen iets over wat je wilt uitstralen. Dit gebruiken we om je logo vorm te geven. Samen kunnen we dit onderzoeken en omzetten naar een aantrekkelijke mix van kleur en vorm, die in een oogopslag je boodschap overbrengt. Daarnaast zijn er enkele criteria belangrijk om rekening mee te houden.
Je wilt vast dat het logo lang meegaat om zo herkenbaarheid te creëren. We zorgen ervoor dat het niet teveel aan trends onderhevig is. Daarnaast moet het logo bruikbaar zijn in verschillende toepassingen want je wilt het waarschijnlijk groot of klein gebruiken. Kortom we zorgen voor een aansprekend logo die de eigenheid van je bedrijf vertegenwoordigd. Hieronder enkele voorbeelden van logo’s ontworpen door Beeldschakel.

Dit logo is een woordmerk, gevormd door de naam van de eigenaar van het bedrijf.  Het voordeel van een woordlogo is dat het gelijk duidelijk is om wie het gaat.  Met een woordmerk kan je spelen met het lettertype, de kleur en omdraaiing. Door er een grafisch element aan toe te voegen krijgt het meer eigenheid.

In dit geval is gekozen voor een combinatie van een woord-beeldmerk. Hierbij staat de naam van het bedrijf centraal en het beeldmerk zegt iets over het bedrijf. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het modificeren en het repareren van turbo’s. Het beeldmerk is een onderdeel waar ze vaak mee werken. Dit maakt dit logo origineel en krachtig.

Het logo laat niets te wensen over. Het is precies duidelijk waar het voor staat. Een camping op de Veluwe, waarbij de kleuren groen (gras) en blauw (lucht) het logo kracht bij zetten. Een helder en fris logo.

 In dit logo is gekozen voor een natuurlijke en vriendelijke uitstraling. De ronde vormen en de kleuren van heide en aarde staan symbool voor het gebied waar deze wandelcoach werkzaam is.
De leus ‘een stap in jouw richting’ wordt kracht bij gezet door het open kader en cursief lettertype.

De uitbundige (magenta) kleur maakt dit logo origineel en opvallend. De magenta kleur is eigenzinnig en gedurfd. Dit vergroot de herkenbaarheid. Daarnaast is het eenvoudig, wat een effectief beeld oplevert.

Over het algemeen geldt dat eenvoud makkelijk te herkennen en te onthouden is. Dit monogram is daar een voorbeeld van. Het is een samenvoeging van de initialen HD van de kunstenaar. De keuze voor de strakke en diepzwarte letters zorgen ervoor dat het kracht en stabiliteit uitstraalt.